17 april 2017

Experimenteren in de keuken

Sinds een paar weken eet ik overdag veganistisch (Vegan Before 6) en in de avond vegetarisch. Eigenlijk was het de bedoeling dat ik wel af en toe vis/vlees of kip zou eten maar mijn lijf en brein groeien in hoog tempo naar een vegetarisch bestaan toe en dat is prima. Het betekent in ieder geval een enorme boost voor mijn creativiteit in de keuken.

Ik maakte yoghurt van sojamelk. 
Dat was wat steviger dan verwacht, 
ik kon het zo onderste boven laten hangen 
zonder dat het eruit viel.


Ik at veel salades, hier met avocado, gegrilde paprika
en champignons en pijnboompitten


Mijn eerste experiment met sojagehakt! Het was lekker!


Vergeten om iets lekker voor de paasdagen in huis te halen.
Deze chocoballen zijn naar een recept van Lisa Steltenpool,
De Vegarevolutie en een aanrader.


Ik maakte wraps op basis van Sorghummeel en kikkererwtenmeel.
Zeer goed geslaagd en naar binnen gewerkt met een
enorme berg groenvoer.


Ik bak altijd brood met behulp van een broodmix die ik
bij teffcentre koop. Nu bakte ik een brood 
met een eigen mengsel van
Teffmeel, kikkererwtenmeel en Sorghummeel. 
Gewoon voor de afwisseling.
De temperatuur van de oven was wat te hoog,
volgende keer beter ;-).


3 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je schrijft over je ervaringen. Dat brood is een beetje donker, maar het ziet er wel heel mooi gerezen uit. Tevreden over de smaak?
    Ik heb vanmiddag een zelfgemaakte, dikke soep als ragout gebruikt voor rijst met mais. Daarbij nog het eea aan rauwkost. Vanavond hadden we aardappelen uit de oven met een salade. Ik had er kidneybonen bij, de mannen rundersaucijs. Ik had voor mezelf een vegan sour cream gemaakt van zelfgemaakte cashewpasta. Dat smaakte er goed bij, helemaal met nog een beetje mosterd. Ik ben gek op mosterd :-) Ik heb geen toegevoegd olie of vet gebruikt. Dat wordt om verschillnde redenen niet gebruikt. Dat maakt het soms een grotere uitdaging, maar ik voel me er erg lekker bij en mijn buik al helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij schiet het veganistisch er een beetje bij in. Veel producten zijn wat duurder, dat kan nu even niet. Is ook niet erg, dat komt volgend jaar weer goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om voer je ervaringen te lezen met alle voedselexperimenten. Variatie is heel goed om plezier in het eten te houden. Je brood ziet er mooi uit qua vorm! Mocht je recepten zoeken met allerlei zelfgemaakte glutenvrije meelmengsels dan vind je veel op www.dasanderekoek.wordpress.com

    BeantwoordenVerwijderen