5 oktober 2015

Pap van tijgernotenmeel

'Ineens' las ik een paar keer achter elkaar iets over chufameel, ook wel bekend als tijgernotenmeel of aardamandelmeel. Het is lekker, van nature glutenvrij en zit vol met gezonde vetten en proteïnen. Een tijgernoot is trouwens geen noot maar een knol. En net zoals dat tapiocameel aan varkens wordt gevoerd en chiazaad voor vogeltjes is, zijn tijgernoten schijnbaar ideaal voor karpers. Maar wat goed is voor varkens, vogels en vissen, kan ook goed zijn voor mensen natuurlijk.

Maak niet de fout die ik maakte, ik kocht het echt voor veel te veel geld bij een glutenvrije winkel maar inmiddels zag ik dat het hier te koop is voor een veel acceptabelere prijs.

Oké, het spul was binnen en dan? Veel recepten vond ik niet. Dus dan maar experimenteren. Omdat een bezoek aan de orthodontist een enorme behoefte aan pap opriep (lees: pijn in den bek wegens aandraaien slotjesbeugel) had ik nood aan pap. En pap, daar ben ik dol op. Omdat ik overwegend paleo en graanvrij eet, is dat wel even een dingetje. Want je gaat natuurlijk niet als doorgewinterde paleojer aan de Bambix of aan de havermoutpap. Ik voerde al vaker pap-experimenten uit en probeerde pap te maken van amandelmeel (bleh), kokosmeel (bleh) met als dieptepunt pap van bloemkool. De 'hele' paleo wereld doet daar lyrisch over maar het leverde mij een traumatische ervaring op. Rijst van bloemkool ja, pap van bloemkool nee! Niet vanwege de smaak, maar vooral vanwege het mondgevoel.

Nu las ik laatst bij Eetpaleo dit recept voor pap. Lijkt me lekker! Maar dat is op basis van kokosmelk en eieren en dát eet ik al zoveel. Kan het niet eenvoudiger? Ja dat kan! Het voordeel van deze pap is dat het zo klaar is en het vult als een tierelier! Het is bovendien lekker en het mondgevoel doet denken aan 'echte' pap.


Voor 1 persoon:
  • 1 flinke klont roomboter of ghee (vervang evt. voor kokosolie)
  • 120 tot 150 ml amandelmelk
  • snuf kaneel
  • snuf vanillepoeder
  • 40 gram tijgernotenmeel
  • 1 kleine banaan

Mix de banaan in een hoge kom met een staafmixer door de amandelmelk en schep dan het meel en de kaneel en vanille erdoor.
Doe een klontje vet in een pan en giet het mengsel in de pan. Breng aan de kook, het dikt snel in. Klaar en lekker! Beetje geraspte kokos erover...

Sorry voor de foto, maar het is moeilijk om een mooie foto van pap te maken...

7 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je dit noemt. Ik heb er een tijdje geleden over gelezen op voornamelijk amerikaanse sites, maar kon er toen hier niet zo veel over vinden. Ze schijnen ook in zijn geheel als snack gegeten te worden. Is het een beetje vergelijkbaar met kastanjemeel? De vetten en amandelmelk die je noemt mag ik namelijk niet hebben. Ik maak wel eens pannenkoekjes van kastanjemeel, maar doe dat dan enkel met water als ik streng bezig ben. Anders doe ik er nog wel eens teffmeel of wat banaan doorheen. Ik vraag me af of ik dit ook kan doen met tijgernotenmeel of het evt. misschien kan combineren met kastanjemeel?

    Groetjes,
    Alice

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Alice, ik vind kastanjemeel wat penetranter en zoeter van smaak. Het vet heb ik vooral toegevoegd voor een wat vollere smaak maar kan je gerust weglaten. Ik denk zeker dat je de amandelmelk kunt vervangen door kokosmelk, evt aangelengd met water.
      Probeer gewoon zou ik zeggen!

      Verwijderen
  2. Dankjewel, ik ga het zeker proberen. Kokosmelk mag helaas ook niet, heb echt ontzettend veel voedselintoleranties. Maar water gaat dan ook wel werken, evt met wat dadels en banaan. Ik ben in ieder geval blij met weer een extra optie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de link naar een goedkopere site. Toch is 4.95 nog best duur als je naar de sites kijkt waar men tijgernotenmeel verkoopt als visvoer. Bij ES boiliedraaiservice (leuke naam, lekker kort ook :)) verkopen ze een kilo voor 3.20.
    Zou dit gewoon hetzelfde meel zijn?

    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt is ook veel geld.
      Ik las dat het gewone karpervoer van tijgernoten vaak gemengd wordt met andere dingen
      Misschien even contact opnemen met die site?
      Groet, echt eten puur koken.

      Verwijderen
    2. Ja klopt is ook veel geld.
      Ik las dat het gewone karpervoer van tijgernoten vaak gemengd wordt met andere dingen
      Misschien even contact opnemen met die site?
      Groet, echt eten puur koken.

      Verwijderen
  4. Visvoer-tijgernotenmeel is grover gemalen, daar kun je niet goed mee bakken.

    BeantwoordenVerwijderen