23 maart 2015

Kookdagje

Toen ik mijn eerste baan als kok in een visrestaurant kreeg, was soep maken één van de eerste opdrachten die de chef-kok me toeblafte. En soep maken gebeurde in een 50 liter-kookketel, zoiets als dit:


Het moeilijkste van soep koken in zo'n enorm ketel vond ik het zout toevoegen. Op de koksschool maakten we natuurlijk ook zelf bouillon en soep, maar dat ging dan met een 1/2 litertje tegelijk. Dus stond ik wat te tutten met wat lepels zout toen de chef-kok langs kwam, een pak zout pakte en dat in één keer leeg kieperde in de ketel.

Daar moest ik vanmorgen aan denken toen ik 3 liter groentebouillon maakte. Het was lang geleden dat ik dit deed. Ik maak wel al regelmatig kippenbouillon maar groentebouillon eigenlijk nooit. Ik eet nu 3 keer per dag warm en als lunch meestal vegetarische soep. Ik besloot om weer meer bouillon zelf te gaan maken. Ik voel me wat beter, er is iets meer energie en ik vind het ook nog eens hartstikke leuk om te doen. Voor wie interesse heeft, ik kan het recept morgen plaatsen, het is echt doodeenvoudig om te maken.


3 liter groentebouillon
Na de bouillon maakt ik meteen met een deel van deze bouillon een lekker soepje met een 1/4 kwart bloemkool, wat bataat, wat rode linzen en doperwten. Scheutje kokosmelk en kerrie erdoor, lekker!
vegetarisch soepje voor de lunch met bloemkool, rode linzen en zoete aardappel
Omdat ik morgen bij voldoende energie naar de sauna hoop te gaan, besloot ik - nu ik toch bezig was -  ook meteen even de stoofschotel voor morgen te maken. Dat kan vandaag uren pruttelen en die tijd heb ik morgen niet...

Rundvleesstoof voor morgen, straks doe ik er nog pompoenblokjes bij

Ga ik nu maar eens het avondeten klaarmaken: vegetarische roti met ei, kousenband en aardappel....Omdat ik geen echte rotivellen kan maken (zit gluten in) gebruik ik mijn eigen pannenkoek/tortilla recept hiervoor. Ik heb ook geen authentieke surinaamse massalakruiden in huis dus ga ik maar wat fröbelen met komijn, koriander, kurkuma en fenegriek. Als iemand voor mij een recept voor een authentiek kruidenmengsel voor roti heeft, houd ik me aanbevolen!

12 opmerkingen:

  1. Van mijn dochter kreeg ik een zakje kokosmeel en de tortilla ga ik dan ook snel maken.

    Massala, tandoori en marokaanse kruiden zijn diegene die ik nooit zelf maak, krijg het toch niet goed op smaak en in deze zitten gelukkig geen toevoegingen, alleen kruiden>

    BeantwoordenVerwijderen
  2. getver, een heel pak zout!!!

    ja graag je recept, hoe maak jij je kippenbouillon, van poten of karkas?
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak het wat ik voorhanden heb Linda. Soms koop ik een hele kip en dan grillen we die in de oven, van de resten maak ik de bouillon.
      Maar ik koop ook wel eens poten en maak er eerst bouillon van en voeg dan later het vlees toe.
      Je kunt bij okvlees kipkarkas kopen, heb ik nog niet gedaan maar doe ik een volgende keer wel als ik weer ga bestellen.
      Ik plaats later recept voor groentebouillon...

      Verwijderen
  3. Ik gebruik graag de Hindoestaans/Surinaamse massala van het merk Nandan. Mag je die gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. als er verder geen toevoegingen in zitten dan kan ik dat gebruiken ja. Maar ik moet zeggen dat de roti die ik gisteren maakte echt lekker was en ook echt naar roti smaakte!

      Verwijderen
    2. Leuk dat je roti zo goed gelukt was ;-)
      En nee, er zitten verder geen toevoegingen in die massala. Ik koop het bij Amazing Oriental, maar zag dat ik het hier in het dorp ook bij de Turkse kruidenier kan kopen. Het zit in plastic zakjes met rode opdruk en het kost niet veel.

      Verwijderen
  4. Dit zit er in: koriander, kurkuma, komijnzaad, mosterdzaad, nigella, gember, peper, fenegriek.
    Kan sooren bevatten van mosterd/sesam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kom nu juist op het idee om deze kruiden te gebruiken door het beslag van bakbanaanpannenkoeken. Als ik die maak van onrijpe bakbananen dan doe ik er wat fijngesneden groente door en dit past er ook wel bij :-)

      Verwijderen
  5. Ik las eens in een ayurvedisch kookboek,dat men schillen en stronken van bv prei,selderij,ui ,wortel ed. bewaarde om daar groentenbouillon van te trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maak je ook wel eens bottenbouillon? Met veel gelatine, of mag je dit niet hebben, nu? groet dirkje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor dat mag ik wel hebben, is juist goed. Ik moet me alleen even over iets heenzetten. Met kipkarkas heb ik geen moeite maar runderbotten.....

      Maar de eerstvolgende keer dat ik vlees ga bestellen doe ik er ook runderschenkel bij, dat is alvast een begin ;-)

      Verwijderen
    2. IK wilde je een foto sturen van de botten die ik net heb gekocht bij de bioslager, maar ik zie even niet hoe, maar toch, het was 26,5 kilo, dus kan w eer even voort, groet Dirkje

      Verwijderen