4 maart 2015

Bakbanaan!


Sinds ik paleo eet, werk ik grote hoeveelheden groenten naar binnen. Ik dacht altijd al dat ik veel groenten at, maar het kan dus echt nog veel meer! Heerlijk! Groenten verteren natuurlijk wel snel en het is zaak voldoende te eten en te zorgen voor voldoende vulling. En de vulling werd voorheen natuurlijk vooral geleverd door pasta, rijst of aardappelen. Daarom kun je ook denken aan het toevoegen van extra eiwitten aan je maaltijd, die verzadigen goed. Bijvoorbeeld een gekookt eitje, wat vlees, vis of kip, een avocado of wat noten bij je groenten.

Maar denk ook eens aan bakbanaan! Een zetmeelrijkproduct dat goed vult en te combineren is met heel veel. Het is een goede manier om aan je koolhydraten te komen. En het is goedkoop. Daarom schreef ik laatst in mijn stukje over hoe je paleo eten betaalbaar houdt, dat het een goed idee is om de bakbanaan te omarmen in je leven.

Wat kun je ermee doen?

  • Maak er bananenballen van, lekker met een dip of met satésaus
  • Bak er pannenkoeken mee, lekker met fruit!
  • Ga stapelen met groenten en bakbanaan tot je een lasagna hebt
  • Je kunt er chips van maken
  • Of een heerlijke soufflé met spinazie
  • Je kunt het ook gewoon bakken! Dan pel de je banaan en snijd je hem in plakjes. Wat olie in een pan en heel even bakken, beide zijden tot ze de plakjes mooi goudgeel zijn. Lekker, voor bij de groenten.
Hoe zwarter de bakbanaan, hoe zoeter het eindresultaat. maar je kunt ook een groene bakbanaan gebruiken, die schijnt zelf heel goed voor de darmflora te zijn (klik). Is je bakbanaan niet zwart, dan kun je hem ook gebruiken maar je moet dan hem iets langer bakken. Na het pellen moet je de banaan even afspoelen onder de kraan. Ook nu geldt: hoe zwarter de bakbanaan is, hoe makkelijker je deze kunt pellen. Wat je nooit moet doen is een bakbanaan rauw eten. Niet doen, kan niet, gegarandeerd buikpijn!


Bakbananen zijn te koop op de markt, bij de toko of de Turkse winkel maar soms ook gewoon verkrijgbaar in de supermarkt.

3 opmerkingen:

  1. In welke olie bak je de bakbanaan, als je hem zo eet? Lijkt mij lekker met wat kokos er overheen gestrooid!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bak het in de kokosolie en idd geraspte kokos erover heen is heerlijk!

      Verwijderen
  2. Hier bij de Marokkaanse winkel kan ik de groene en de rijpe bakbananen kopen. Gisteren heb ik er pannenkoeken mee gemaakt. Morgen ga ik weer kopen en dan ga ik experimenteren met die bananenballen en schijfjes bakken.
    Die pannenkoeken vulden uuuuren. Ben ik helemaal niet gewend, normaal had ik altijd heel snel na het eten weer trek.

    BeantwoordenVerwijderen