11 februari 2015

Wortelsoep



Een bewerking van een recept dat ik eerder plaatste op mijn oude kookblog. Dinsdag is hier soepdag. Dus ging ik soep maken, alleen was ik bij het weekmenu ervan uitgegaan dat we nog soep in de vriezer hadden. Nee dus. Geen nood, met een halve kilo wortelen, een restje kokosmelk, een prei en een courgette kom je een heel eind ;-)

  • 600 gram winterwortelen
  • beetje olie
  • 1 ui
  • 2 tenen knoflook
  • 1 thl sambal
  • 1/2 tl kaneelpoeder
  • 1/2 tl gemberpoeder
  • snuf chilipoeder
  • beetje gemalen kruidnagel (mespunt)
  • 1/2 tl gemalen steranijs
  • 3/4 liter water
  • scheut kokosmelk (100 tot 200 ml)
  • peper en zout
en ook 1/2 courgette in blokjes gesneden en 1 prei in stukjes gesneden.

Verwarm de olie en bak de ui en de knoflook samen met de kruiden en de sambal. Voeg de wortelen toe, bak even en blus af met water de kokosmelk. Breng aan de kook en laat pruttelen tot de wortel zacht is. Zet dan de staafmixer erop.

Voeg de courgetteblokjes toe en de gesneden prei en laat nog 5 minuten koken. Maak af op smaak met peper en zout. Lekker met een gekookt eitje, maar vis erin doet het ook goed.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb hier een iets ander recept, maar ik denk dat dit soepje net zo lekker is!
    Er zit meer ui en wortel in en een stuk verse gember en 2 glazen sinaasappelsap. Wij doen het hier zonder kokosmelk, courgette en prei.
    ik vind het een heerlijke soep!

    BeantwoordenVerwijderen