10 februari 2015

Gestoofde pompoen


Lekker en zo klaar als je het slachten van de flespompoen niet meetelt (wat ik ook niet doe want dat karweitje besteedde ik uit...):

  • 1 flespompoen geschild en in blokjes gesneden
  • beetje (kokos)olie
  • 1 ui
  • 1 teen knoflook, geperst
  • chilipoeder/kaneelpoeder/paprikapoeder/gedroogde munt
  • peper en zout
  • 500 ml gezeefde tomaten
  • 1 kopje diepvries doperwten
Verwarm de olie in een koekenpan met een diepe rand. Bak de ui met de knoflook een paar minuten en doe dan de kruiden en de pompoenblokjes erbij, De hoeveelheden mag je zelf verzinnen. Ik ben nogal van het pittige, ben jij dat niet doe dan bijvoorbeeld een mespunt chilipoeder, een mespunt paprikapoeder, iets meer kaneelpoeder en twee theelepels gedroogde munt (of verse als je hebt, maar voeg dat dan op het laatst toe).
Laat even bakken en giet dan de gezeefde tomaten er bij. Laat zacht stoven met een deksel op de pan tot de pompoen gaar is. Bij mij duurde dat een kwartiertje. Doe er de laatste 5 minuten de doperwten bij. Helaas lijken de doperwten volledig verschwunden op het moment dat ik de foto maakte, maar ze zaten er heus werkelijk waar doorheen, als je héél goed kijkt zie je er eentje. Maak tot slot af op smaak met peper en zout.

Wij aten dit afgelopen zondag met gebakken kipfilet & champignons én wraps van kokosmeel en tapiocameel naar een recept van Paleo Lifestyle Magazine. Die wraps deelde ik na het bakken in vieren, besmeerde ze royaal met knoflookolie en heb ze toen even per vier in de grillpan geroosterd. Lekker joh!

Maandag aten we de pompoenstoof weer maar nu opgeleukt met mangoblokjes en daarbij knapperige tofu (zie hier het recept op mijn oude kookblog)

2 opmerkingen:

  1. Dat ziet er goed uit! ik heb net een flessenpompoen gekocht. Maar ik ben erg benieuwd naar het recept voor de wraps.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Birgit, dat recept kan ik hier niet plaatsen, is niet van mij, stond in Paleo LifeStyle Magazine

      Verwijderen