2 december 2014

Omelet met broccoli en courgette



Gisteren kookte ik broccoli af en maakte er puree van. Ter voorbereiding op de lunch van vandaag. Maar toen puntje bij paaltje kwam had ik zó trek in iets anders, dat het iets heel anders werd. Een omelet met broccolipuree en geraspte courgette, uit de oven, want die stond toch al aan om de zwarte bonen brownies van De Groene Vrouw te maken (aanrader mensen!).

Dus lunch voor 4 (met wat sla erbij) of 2 (alleen omelet):

  • 1 gekookte broccoli, fijn gemalen tot puree
  • 1 courgette geraspt
  • 4 eieren
  • 1/2 eetlepel mosterd
  • 1 teen knoflook geraspt
  • 2 eetlepels gistvlokken (of kaas als je dat eet)
  • peper en zout
Verwarm de oven op 180 graden
Meng alles. Tja meer is het niet. Giet het over in een ingevette kleine taartvorm en bak af in de oven. 40 tot 45 minuten is voldoende. Ik vond hem koud lekkerder dan warm.
Je kunt de omelet natuurlijk ook op zacht vuur in een koekenpan bakken natuurlijk, wel met deksel op de pan.

Variëren kan eindeloos: met spekjes, ham, gerookte zalm, gedroogde tomaten, olijven, ansjovis, pittige kaas....

Man schrok een beetje van een groene omelet, want groen is ie door de puree. Ik stoor me daar niet aan maar je kunt natuurlijk ook de broccoli in hele kleine stukjes snijden in plaats er puree van te maken...

2 opmerkingen:

  1. Hoi Martine,
    Gisteren gemaakt en gegeten, deze omelet. Nog wat zout toegevoegd op het bord en heerlijk! Maar daarna moest de ovenschaal weer schoon.... minder leuk want behoorlijk aangezet. Hoe vet jij zo'n vorm in?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik bak het af in met olie een ingevette taartvorm.Soms bak ik het af in een siliconenvorm die niet hoeft te worden ingevet.

    BeantwoordenVerwijderen