14 november 2014

Citroentaart variant 1

sorry voor de slechte foto, taartje was echt lekker hoewel het eruit ziet als bleke derrie


Omdat ik nog heel veel kokosmeel in huis heb, bak ik nu wat meer met alleen kokosmeel, zo ook onderstaande citroencake. Oorspronkelijk is dit een recept van amandelmeel én kokosmeel, die versie plaats ik binnenkort. Deze versie is wat machtiger en wat zwaarder, wat nog versterkt werd door de kokostopping. Wil je er helemaal een killer van maken dan voeg je er suiker aan toe, maar dat doen wij natuurlijk niet want wij eten alleen maar gezond en verantwoord.....;-)

Wat heb je nodig:
  • 100 gram kokosmeel
  • 8 eieren 
  • 3 bananen
  • sap van 1 citroen en het rasp van 1 citroen
  • 100 gram gesmolten roomboter of kokosolie
  • Snuf zout
  • 50 gram honing of 10 dadels zonder pit
  • 1/4 lepel bakpoeder
  • 100 ml kokosmelk
Verwarm de oven op 180 graden.
Meng het kokosmeel met het bakpoeder en het zout in een kom.
Smelt de kokosolie of roomboter in een pan, giet in een andere kom. Doe daar de banaan en de dadels zonder pit of honing bij, met het vanille-extract, de kokosmelk en de eieren. Zet de staafmixer erop.

Rasp en pers de citroen en doe dat door het vochtige mengsel. Giet het droge spul er bij en hop weer de staafmixer erop. Doe in een ingevette taartvorm en bak in 50 minuten af tot het geheel een mooi goudgeelbruin kleurtje heeft.

Dit is heerlijk met een klodder suikervrije jam of met wat honing erover. Wil je het echt dol maken dan maak je een topping (zie foto) van 20 gram gesmolten roomboter of kokosolie, 1 eetlepel honing en 20 gram kokosmelk. Dat doe je zo:verwarm de olie/boter, giet de honing en kokosmelk erbij, roeren en giet dan over de taart. Smeer voorzichtig uit en laat de topping afkoelen. Lekker!

2 opmerkingen:

  1. Lijkt me lekker, ik ga het een keer uitproberen..
    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb de taart zonder eieren gemaakt maar met egg-replacer. Ook heb ik niet alleen kokosmeel gebruikt maar ook amandelmeel voor de helft. Ik was verrast door de smaak. De taart is heerlijk :-P

    BeantwoordenVerwijderen