14 oktober 2014

Een kind kan de was doen: vanille extract

In de categorie 'een kind kan de was doen, hoe makkelijk wil je het hebben':

Vanille-extract maak je  héél makkelijk zelf door in een kleine fles goedkope wodka het schraapsel van 3 of 4 vanillestokjes te doen. Gooi de stokjes er zelf ook maar bij als je toch bezig bent en zet de fles weg op een donkere plek. Op diverse plekken op internet las ik dat je het extract minimaal 2 maanden moet laten rijpen, maar ik gebruikte het de eerste keer al na een week en had evengoed al een vanillesmaak. Het wordt natuurlijk wel sterker naarmate het langer staat en je kunt altijd aanvullen met extra vanillestokjes of wodka.

Zo kun je wanneer je maar wilt,  er wat van gebruiken telkens als in een recept vanille-extract of vanille-essence wordt genoemd. De dop van de fles voldoet meteen prima als maatlepel. Ik gooi er meestal een volle dop door, maar ik neem het nooit zo nauw met hoeveelheden...

4 opmerkingen:

  1. Het kan ook met suiker. De vanillestokjes en schraapsel in een potje suiker doen...en die suiker gebruiken in je gerechten.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Greet, maar aangezien alles op dit kookblog suikervrij is ;-)...

      Verwijderen
  2. wat een leuk blog, ik heb op volgen gedrukt hoor..
    handig die "vanille tip"

    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een tijd terug vanille extract gemaakt met wodka. Het was goed gelukt, maar helaas verdroeg ik het niet. Heeft niks met gluten te maken, maar ik verdrag geen alcohol. Zelfs niet als het in een baksel zat. Er blijft toch een beetje een alcoholluchtje aan zitten en ik vond dat niet fijn. Word er misselijk van.
    Uiteindelijk heb ik het niet voor niks gemaakt. Ik heb het later geruild met Heleen van Eetgoedvoeljegoed voor een kookboek :-)

    Groetjes, VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen