21 oktober 2014

Crackers van noten en zaden!




Hoewel ik sinds mijn overstap naar paleo weinig brood en crackers eet, is het soms wel erg handig. De glutenvrije crackers en broodjes in de winkel zijn alleen vaak erg duur en zitten vol met suikers (ooit eens op een etiket gegeten van 'Lieke is vrij'?Bomvol suikers!). Zelf maken dus.

Hoewel ik geen ervaring had met tapiocameel (meel gemaakt van cassavewortels) viel mijn oog op een zak meel toen ik bij de Turkse winkel was en kocht het in een impuls. Zou het geschikt zin om crackers te maken? Het enige wat ik er namelijk van wist is dat het vaak als bindmiddel wordt gebruikt.

Deze crackers zijn een bewerking van een eerder op mijn oude kookblog geplaatst crackerrecept. De daar gebruikte havermout bleek heel makkelijk te vervangen door tapiocameel. Wellicht is dat niet geheel paleoproof doordat er vrij veel koolhydraten inzitten, het bestaat uit alleen maar zetmeel en het doet verder niets voor je lijf. Maar voor een keer kan dat wel en het bevat ook ingrediënten die wél iets doen voor je lijf, crackers dus!


Wat heb je nodig voor 12 crackers:
  • 70 gram noten en pitten, goed fijngehakt met een vijzel
  • 10 gram gemalen lijnzaad
  • snuf zout
  • 100 gram amandelmeel
  • 50 gram tapiocameel
  • 2 eieren
Verwarm de oven op 170 graden.

Weeg alles af en meng de ingrediënten in een kom met de eieren tot een smurrie. Pak een bakplaat en een vel bakpapier. Bij mij past de smurrie perfect op een plaat van 20 bij 28 centimeter.

Vouw het papier dubbel. Leg één helft op de bakplaat. Hang de andere helft er buiten. Leg het mengsel op het papier. Klap nu de andere helft van het papier erover heen.

Nu moet je het mengsel gaan verdelen. Ik rol het uit met behulp van een klein kruidenpotje dat ik bij wijze van spreken als een alternatieve deegroller gebruik. Verdeel het mengsel gelijkmatig over de plaat. Voorzichtig, anders scheurt het bakpapier.

  

Haal de bovenkant van het papier er voorzichtig af. Verdeel het deeg met een pizzasnijder in 12 stukken. Eerst door de helft, dan nog een keer net zo lang tot je het in 12 stukken hebt verdeeld. Doe dit voorzichtig want als je te ruw snijdt, dan krijg je scheuren in je deeg, door de pitten.
Helemaal tot alle randen snijden hoeft, niet, als het straks klaar is kun je het makkelijk breken doordat je het merendeel al gesneden hebt.

Schuif de plaat de oven in en bak in 40 minuten af (omdat elke oven anders werkt, is het misschien verstandig na 30 minuten de kleur te controleren). Haal het eruit en laat goed afkoelen voordat je het breekt en in een voorraadtrommel stopt. Doe je dat niet dan worden de crackers zacht en taai. Ik bewaar het in een goed afsluitbare bak dan blijft het wel een week goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten