10 september 2014

Pannenkoek van kikkererwtenmeel




Om af te wisselen met de kokosmeelwraps of ei of sla/koolbladeren gevuld met groenten, maak ik graag kikkererwtenmeelpannenkoekjes. Op internet kom je die vaak tegen in een variant van half kikkererwtenmeel/half boekweitmeel en ei. Maar het gaat prima zonder ei ontdekte ik en van boekweit gruw ik eigenlijk (durf ik nu eindelijk aan mezelf toe te geven).

Voor 3 pannenkoeken (klein formaat):
  • 1 kop kikkererwtenmeel (ik koop dat bij de Turkse winkel, het wordt ook wel besan genoemd)
  • 1 kop water
  • 1 tl kerriepoeder of andere pittige kruiden
  • 1 teen knoflook geraspt
  • evt. wat verse koriander of peterselie
  • peper en zout
  • kokosolie om in te bakken
Meng alles tot een beslag. Verwarm wat kokosolie in een koekenpan. Gebruik de beslaglepel waar je normale pannenkoeken mee bakt en vul die tot de helft. Giet heel langzaam in de pan dan krijg je een mooie vorm. De olie moet niet te heet zijn, anders gaat het beslag 'lopen'.  Bak als een gewone pannenkoek.  Houd de pannenkoeken warm in de oven op een lage stand maar koud zijn ze ook lekker. Ze kunnen trouwens ook makkelijk worden ingevroren.



Bezoekers van mijn oude kookblog kennen dit recept al (maar dan zonder de zojuist gemaakte foto's).  Zoals beloofd plaats ik hier alle recepten die passen binnen een eetwijze die suikervrij, zuivelvrij (muv een beetje roomboter af en toe) en glutenvrij is. Mijn eetpatroon lijkt nog het meest op de paleo eetwijze, alleen eet ik wel soms zaken die de 'paleopolitie' afwijst, zoals peulvruchten. Ik heb er geen last van en zie het als een goede bron van eiwitten.

5 opmerkingen:

  1. Ideaal recept voor op mijn to-make lijstje. Merci om te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zojuist gemaakt en ze zijn heeeerlijk!! dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En je hebt hier geen last van, is nl een peulvrucht, groetjes dirkje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik weet dat dit een peulvrucht is, ik heb geen last van kikkererwtenmeel nee.

      Verwijderen
  4. Ging prima, goed en eenvoudig recept. Ik heb er val alles doorgedaan aan verse kruiden etc. en het smaakt echt Indisch.

    BeantwoordenVerwijderen