5 juni 2014

30 dagen paleo: puisten en energie

De eeuwige zoektocht naar meer energie. Ik loste al veel lichamelijke klachten op door mijn voeding aan te passen, maar meer energie, ho maar. En juist dat is wat ik zo nodig heb.

Daarom nu: 30 dagen paleo. Ik bereidde al wat voor door de afgelopen twee weken wat aanpassingen door te voeren. Zo minderde ik de koffie en zit ik nu nog op een heel klein kopje per dag. Beter zou het zijn om het helemaal te laten staan, zo krijgt de lever meer rust, maar ik ga voor de geleidelijke ontwenning. En hee, ik ging al van groot naar klein:



De afgelopen weken las ik vrij veel over paleo. Ook las ik over mensen die een whole 30 doen: Tijdens een whole 30 gebruik je geen zuivel, granen, peulvruchten, aardappelen, suiker, alcohol, bewerkt/geraffineerd voedsel (of bereid met pakjes) en snack/snoep. Eigenlijk heel strikt paleo dus en bedoeld om ten eerste af te kicken en ten tweede je lichaam rust te geven. Na de whole 30 kun je geleidelijk bepaalde zaken weer toevoegen, bijvoorbeeld peulvruchten of incidenteel (gefermenteerde) kaas. En kun je zien hoe je lichaam daar op reageert. Een mooie manier om voedselintoleranties op te sporen. Verder zijn er nog wat ge- en verboden zoals dat je niet op de weegschaal mag staan en je niet moet bezondigen aan gewoon voedsel  verpaleo-en. Dus niet teveel baksels op basis van kososmeel of amandelmeel. Voor zover ik dat ten minste goed heb begrepen.

Wat eet je dan wel? Nou de rest, wat de natuur ons in al zijn glorie biedt: groenten en fruit, vlees, vis, eieren, noten, zaden, oliesoorten als olijfolie en kokosolie (of reuzel, maar geen flauw idee hoe ik daar aan kom).

Doe ik nu een whole 30? Mwah ik geloof het niet. Ik wil gewoon 30 dagen paleo eten om te kijken wat dit met me doet. Een incidentele suikervrije muffin van kokosmeel draait me daar de nek niet bij om, denk ik. Als ik naar mijn eetpatroon van de afgelopen jaren, dan hoef ik niet meer af te kicken van suiker en snelle koolhydraten,  dat at ik toch al niet meer. En bewerkt voedsel en gebruik van zakjes en pakjes is voor mij de duivel, heb ik ook nooit gedaan, op een incidenteel gistvrij bouillonblokje na.

De grootste verandering voor mij nu is geen rijst, aardappelen, kaas, peulvruchten of havermout eten. Zuivel als in melk of yoghurt gebruik ik al heel lang niet meer. Maar mijn ontbijt van een smoothie met rijstmelk en fruit met wat havermout er door behoefde wel enige aanpassing.... Hoewel ik al een eind op weg was door bepaalde niet toegestane voedingsmiddelen al langer te schrappen,  was ik duidelijk nog niet eens halverwege want er gebeurt nu van alles in mijn lijf. Ik zat ineens onder de puisten op mijn gezicht en aan de binnenkant van mijn mond heb ik een paar zweertjes. Mijn lichaam is duidelijk aan het werk!!

En er gebeurt meer: vandaag kreeg ik een ernstige aanval van energie die bij mij als ME-patiënt tot een bijna hysterische toestand leidde, want die energie voelen is onvoorstelbaar vreugdevol. Ik was om half 8 vanmorgen al aangekleed, wandelde een half uur, deed boodschappen, ging stofzuigen en  dat was nog voor twee uur in de middag! Daarna was ik helemaal hyper en doorgedraaid van het feit dat dit überhaupt kon en ging ik maar even liggen om mezelf weer wat te kalmeren. Als je altijd over energie beschikt dan denk je nu waarschijnlijk dat ik een halve zool ben, maar elke ME-patiënt (of wie dan ook met een chronische aandoening die het leven beperkt) herkent waar ik het over heb.

Ik werk trouwens niet alleen aan mijn eetpatroon maar ook aan mijn motivatie!
Het oerdieet van Remko Kuipers, wil je iets meer over dit beoek
weten, kijk dan op het blog van Melchior Meijer
Dit interessante boek kwam binnen (via de plaatselijke boekhandel besteld en bij mij thuisbezorgd zonder enige verzendkosten te vragen, waarvoor hartelijk dank!). Remko Kuipers is arts en gepromoveerd in de evolutionaire geneeskunde. Hij legt een wetenschappelijk fundament onder het paleodieet, of het oerdieet zoals hij het noemt. Een aanrader voor iedereen die meer wil weten over deze manier van eten.

Wat eet ik dan nu? Later deze week (o morgen is het al vrijdag!), nou, wellicht volgende week daarover meer.


6 opmerkingen:

  1. Heerlijk! Ik herken het ook :)
    Ik doe geen paleo maar kies voor "de planteneter'manier. Ik hoop dat het ons mag brengen wat we hopen! Suc6 met je pad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoop voor je dat het jou gaat helpen.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat mijn lijf hier ook erg veel blijer van zou worden. Want hoewel ik geen officiële aandoening heb, heb ik wat veel ouders blijkbaar hebben:constant moe. Ik kan je prima begrijpen hoor, als ik dat alles voor de middag voor elkaar krijg, ben ik ook blij.

    Ik hoop dat je lichaam hard werkt en dat het je goed helpt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reuzel is af en toe nog te koop bij de echte Keurslager. Hebben ze het niet, misschien willen ze het voor je bestellen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt reuzel ook zelf uitsmelten, ik heb wel een recept en foto's. En volgens mij verkopen ze het ook bij okevlees.nl.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn dat je nu een dieet hebt gevonden waardoor je je stukken beter voelt. Marja

    BeantwoordenVerwijderen